De svartlistade hundraserna i Danmark

Idag förbjuds 13 olika hundraser i Danmark, det är fan sjukt.

Peter Kjällkvist, politisk sekreterare för Folkpartiet i Järfälla, är en av dem som tycker att lagen behöver ses över också i Sverige.
– Att ha en 90 kilos hund som kan spöa upp en björn som sällskapsdjur är inte vettigt, säger Kjällkvist.


Jag frågar mig själv vart tusan han har fått 90 kilos hund ifrån. Hur ofta möter du en amstaff eller amerikansk bulldogg på gatan som väger 90 kilo? Jag har iallafall aldrig sett något!

Hur som helst så är det sjukt att det ska förbjuda hundarna (raserna), det är som sagt inte djuret fel utan ägarnas. Kamphund finns inte som ett ras namn (man kan i stort sett göra vilken jäkla hund som helst till "kamphund" om man vill). En hund föds inte precis som kamphund utan det är något som tränas fram av ägaren och de personer som tränar sin hund att vara aggresiv mot människor och andra djur ska fan ingen hund ha heller! Jag tycker det är så jäkla dåligt att man drar alla hundar med likadan ras över en och samma gräns. Om det nu är en "amstaff" som är farlig och aggresiv måste det då betyda att alla raser av den hunden är det? Det är likadant som att jag ska gå runt och säga att den människan är farlig, då är alla det.
Jag säger inget om att det inte finns hundar som kan gå till attack men det är fortfarnade inte rasen som gör det.

Tycker så otroligt jäkla synd om det svartlistade raserna som finns i landet, de ska behöva gå med munkorg och kort koppel, det skriker ju bara djurplågeri om detta!

De svartlistade hundraserna i Danmark:


- Pitbullrerrier
- Afrikans Staffordshire terrier (amstaff)
- Tosa
- Amerikansk bulldogg
- Fila brasilerio
- Dogo argentino
- Boerboel
- Kangal
- Centralasiatisk ovtjark
- Kaukasisk ovtjarka
- Sydrysk ovtjarka
- Tornjak
- Saplaninac







Kommentarer
Postat av: carrobarro

jag tycker överlag att det finns för mycket okunnighet, vad gäller människor som skaffar djur. det har ju varit på tal att man måste ta någon slags licens för att ha så kallade "kamphundar". jag tycker dock att man skulle vara tvungen att skaffa det varesig man ska skaffa en liten plutt hund, "familjehund" eller "kamphund". Häst också för den delen, så slipper alla dessa oskyldiga djur fara illa. för det är bara onödigt, fy vad ledsen man blir. och självklart är det ägarnas fel. och det är lika illa vilken hund man än har, om den är aggresiv. Dock, tror JAG att man måste ha mer kunskap för att uppfostra en del hundar. men alla hundar tror jag har samma chans att bli fina hundar, bara de har en vettig människa bredvid sig under tiden.

2010-07-02 @ 07:16:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback